Sprogtilegnelse


Hos Dansk Sommer er sprogtilegnelse kernen i et tilbud, der også indeholder kulturforståelse, venskaber og leg.


Vores erfaringer fra faget samt løbende evalueringer både med hinanden i lærerteamet og med jer forældre, har skabt den læringsprofil, vi tror på og praktiserer. 


Vi har her prøvet at beskrive hvordan Dansk Sommer arbejder med sprogtilegnelse. 


Vores filosofi er helt bevidst en styrkelse af sproget som modersmål. Det vil sige, at vi mestendels benytter en "learning-by-doing"-tilgang; vi taler sproget, vi gentager, vi gestikulerer. 

Vi lader sprogtilegnelsen være med som usynlig gæst ved de aktiviteter, vi sætter i gang. Aktiviteterne er først og fremmest nogle, der skal motivere børnene til at deltage, men underviseren har selvfølgelig indtænkt, hvordan sproget trænes i denne aktivitet. 


De fysiske og praktisk-kreative øvelser kombineres dog med deciderede sprogøvelser i klasselokalet. Her laves opgaver i bogen Vild med Danmark og andre egnede materialer. En time om dagen inddeles eleverne efter sprogligt niveau, så de bedre kan stimuleres indenfor skriftlige eller mundtlige opgaver.




Engelsk versus dansk


Det er rigtigt, at det engelske sprog både fungerer positivt og negativt hos os i Dansk Sommer. 

Positivt fordi 95% af de børn vi har, kommunikerer let på engelsk. Det betyder, at de i løbet af ingen tid finder venner, føler sig trygge og genkender deres egen situation hos de nye kammerater. Når børnene på denne måde føler sig trygge og tilpasse, er de optimalt læringsparate og suger nyt til sig som en svamp. 

Men det er også en hæmsko, fordi deres kommunikation således fungerer, uden at de bruger dansk, og dermed kan begrænse udbyttet af indlæringen af dansk. 

Vi ved, at dette er er en stor udfordring. Udfordringen varierer meget fra hold til hold, alt efter hvor meget danskkundskab der findes samlet set på holdet. 


Det er vigtigt at understrege, at selvom man synes ens barn har talt meget engelsk og mindre dansk, har det stadig fået et massivt dansk sprogbad fra lærernes side og gennem de planlagte aktiviteter. Der er meget forskel på, hvordan, hvor hurtigt og hvor meget børnene selv udtrykker sig på dansk, men der er lagret dansk sprog på deres hylder, som ligger klar til videre udvikling


For at øge danskniveauet yderligere, har vi indført en ambassadørordning i 2019.

Ambassadørordningen er en invitation af lokale, dansksprogede børn som deltagere i sommerskolen. Når vi har et par ambassadører på hvert hold løftes det generelle danskniveau helt automatisk, hvilket vi allerede har haft meget positive erfaringer med.



Hvordan kan man hjælpe som forældre?


I forældre kan hjælpe rigtig meget. Børnene er kun i sommerskolen i en eller to uger om året, så det er faktisk nødvendigt at vedligeholde sprogtræningen resten af året, hvis den positive udvikling skal fortsætte. 

Det bedste er, at I taler dansk med jeres børn så meget som muligt. I kan også se danske TV-udsendelser for børn (DR-Ultra eller DR-Ramasjang) og efterfølgende samtale med jeres børn om det, I har set. I kan også læse højt for dem som fast ritual.

Et andet forslag er, at lade børnene skrive sammen med et af de andre børn i sommerskolen som et pennevens-projekt, hvor det dog er jer forældre, der kommer på arbejde med initiativ, rammesætning og støtte.

Hvis I ønsker yderligere styrkelse af deres læse- og skrivefærdigheder og ikke selv føler jer klædt på til opgaven, anbefaler vi, at I benytter de tilbud, som er mere målrettede, som for eksempel Dansk i hele verden .