Globale og lokale børn


Hos Dansk Sommer er vi rigtig glade for at tilbyde vores sommerskoleprogram for alle børn, uanset om de bor i udlandet eller her.



De fleste børn i sommerskolen bor  ikke i Danmark til daglig. Blandt dem findes alle niveauer af dansk afhængigt af om de er "halvt eller helt" danske, hvor meget dansk, der er blevet talt hjemme og hvorvidt, de på et tidspunkt har boet i Danmark og gået i en dansk institution. Vi har også lokale, dansksprogede børn, som vi kalder sprogambassadører. 


Vores aktiviteter er både sproglige, fysiske, kreative og kulturelle, hvilket gør dem sjove og udfordrende for alle. Herudover er det et spændende møde med jævnaldrende børn, der der til daglig bor i mange egne af verden og kan fortælle om en anden hverdag end den danske.


De lokale, dansksprogede børn øger det generelle sprogniveau i sommerskolen. Derfor er de en gevinst for os, og vi tilbyder disse børn 50% rabat under sprogambassadørordningen.


Tilmelding

Hvis man vil tilmelde sig som sprogambassadør, skal man blot udfylde tilmeldingen og huske at sætte kryds i sprogambassadørfeltet. 



Typiske aktiviteter





Vi skaber undervisningsforløb, hvor det er muligt at differentiere efter det enkelte barns alder og behov. Når de endelige tilmeldinger foreligger, finjusterer vi indholdet og laver grupper.


Undervisningen varetages af kvalificerede lærere med linjefag indenfor det område, de står for.


Vi arbejder under temaet Sommer i Danmark, og herunder med temaer, der sikrer alsidighed både på indhold og metode.


Der bliver arbejdet på mange forskellige måder, så vi sikrer os, at alle kommer til at bruge dansk som meget som muligt. Vi har både kreative, fysiske og danskfaglige aktiviter.


Af aktiviteter kan nævnes tale om hverdagsemner som dagens vejr, tøj, farver, kroppen, jobs og aktualiteter i verden, udendørslege med masser af sprog, bagning i køkkenet, præsentationer for hinanden, dramatiseringer, små billedkunstprojekter og meget mere. 


Vi har en ugentlig udflugt som inspiration til vores aktiviteter. 

Vi har for eksempel været på cirkusmuseum, arbejdermuseum, Kronborg slot, Kongens have og skattejagt i byen.


Som faste fællesrutiner har vi morgen- og eftermiddagssamling med en sang eller dans, frokost og frikvarter. 


Herudover er der hver dag en times faglig danskundervisning, hvor børnene inddeles efter sprogniveau og arbejder med decideret sprogtræning.

Aktiviteterne tilrettelægges sådan, at der er mulighed for progression fra uge til uge for de børn, der fortsætter. 


Fredag afslutter vi med en diplomoverrækkelse, som forældrene er med til.